Nevhodné usporiadanie pracovného prostredia (rozumieme tým nesprávnu výšku či nastavenie stola a stoličky) spolu s nesprávnym sedením môžu zapríčiniť chybné držanie tela, rozvoj skoliózy a nezriedka tiež bolesti chrbta či hlavy.
Pre zdravý vývoj treba postupne učiť dieťa správne sedieť a priebežne toto sedenie korigovať. Nohy sa opierajú celými plochami o podložku, kolená sú mierne od seba – asi na šírku dvoch pästičiek. Panva je mierne preklopená dopredu, chrbát vystretý a brada mierne zasunutá smerom ku krku. Pokiaľ dieťa pracuje pri stole, sledujeme, aby celý trup ľahko naklonilo dopredu k doske, pričom jeho chrbtica bude vzpriamená – pozor na obľúbené „zhrbenie“.
Základným predpokladom pre správne sedenie je vhodný výber a nastavenie pracovného nábytku (stoličky a stola). Ako odporúča český výrobca školského a kancelárskeho nábytku Ing. Jiří Škopek zo spoločnosti SANTAL, za najdôležitejšie považujeme optimálnu výšku stoličky, z ktorej by dieťa pri sedení malo dočiahnuť celými chodidlami na zem a zároveň by uhol, ktorý zvierajú lýtka a stehná, nemal byť menší než 90 stupňov. Podstatná je tiež správna hĺbka sedadla stoličky. Pri sedení na celom sedadle sú podkolenné jamky vzdialené od okraja stoličky asi 5 – 10 cm. Okraj sedadla by mal byť v ideálnom prípade zaoblený. Neoddeliteľnou súčasťou je tiež chrbtové operadlo, ktoré siaha len pod lopatky dieťaťa. Vyššie operadlo nie je pre dieťa príliš vhodné, lebo zvádza ku kyfotickému držaniu chrbtice (zrútenému sedeniu). Správnemu a zdravému sedeniu napomáha tiež sklopenie pracovnej plochy stola. Na zistenie správnej výšky pracovnej plochy stačí, ak sedí dieťa na stoličke, ktorá zodpovedá jeho výške, spustí uvoľnené paže pozdĺž tela a následne v lakti zovrie uhol 90 stupňov. Lakeť má byť 2 – 3 cm pod úrovňou vrchnej časti pracovnej plochy. Sklopenie pracovnej plochy musí byť jednoduché a rýchle v rozmedzí 10 – 16 stupňov na písanie a 35 stupňov na čítanie.
Správne sedenie
Z bočného pohľadu vidíme, že dieťa sedí na celej stoličke – obe chodidlá sú celou plochou opreté o podlahu, päty sú pod kolenami. Dôležitá je aj vzdialenosť hlavy od podložky a vystretý chrbát.
Nevyhovujúci nábytok má operadlo na chrbát príliš vysoko, príliš hlboké sedadlo, nesprávnu výšku alebo vodorovnú pracovnú plochu. Dôsledky používania takéhoto nábytku sú: chýbajúca opora na chrbticu alebo nohy a následne zhrbenie pri sedení, preťaženie krčnej chrbtice a šijových svalov, predsunutie hlavy, poruchy zakrivenia chrbtice, strata pozornosti, predčasná únava, bolesti chrbta a hlavy. Pre ľudské telo je úplne prirodzené často meniť polohu a nezostávať dlhšiu dobu na jednom mieste. Pri vykonávaní práce, ktorá vyžaduje sústredenie, musí však telo zaujať relatívne stabilnú polohu. V tejto polohe sa ale určité svalové skupiny zaťažujú viac, iné menej. Pokiaľ teda dieťa nevykonáva činnosť, ktorá je náročná na koordináciu a jemnú motoriku, ako sú písanie alebo kreslenie, je vhodné sed dynamizovať napríklad sedením na lopte (gymballe) alebo inom dostatočne variabilnom sedacom nábytku, ktorý umožňuje tzv. dynamický systém sedenia s možnosťou striedania najrôznejších polôh.
Vzhľadom na rast dieťaťa odporúčame zakúpiť na domáce použitie stoličku i stôl s možnosťou výškového nastavenia. Väčšina detských stoličiek tzv. výškovo nastaviteľných nezodpovedá požiadavkám na ergonómiu a nedá sa u nich regulovať hĺbka sedadla. Je preto lepšie kúpiť dieťaťu stoličku zodpovedajúcu jeho výške a veku, kompromisom môžu byť aspoň špeciálne detské stoličky s piestovou podnožou.
Podrobnejšie informácie o správnom sedení a prevencii či náprave chybného držania tela poskytne každý fyzioterapeut pri osobnej konzultácii.
Názor fyzioterapeuta
„Pomer sedenia k aktívnemu pohybu je teraz 10 x väčší než na začiatku 20. storočia,“ tvrdí Mgr. Adéla Mikulová z Fyzio Office a dodáva: „Sme menej pohybliví a pružní, nad fyzickou prácou prevažuje práca duševná. Sedíme viac než 8 hodín denne, väčšinou v zlej pozícii.“ Vyzdvihuje pritom dôležitý fakt: „Rovnakú tendenciu pozorujeme aj u detí. Preto je správne sedenie pre deti veľmi dôležité.“
Fyzioterapeutka Bc. Hana Johnová dodáva, že sa vyplatí venovať čas výberu školskej tašky. „Pre zdravý rast a správne držanie tela nie sú vhodné tašky a kabely, ktoré sa nosia na jednom ramene. Odporúčajú sa používať tašky s dvoma popruhmi, ktoré zaisťujú symetrické zaťaženie pohybového aparátu dieťaťa,“ argumentuje fyzioterapeutka Hana Johnová. Popruhy na ramená by mali byť dostatočne široké, aby sa nezarezávali, ideálne je, ak sú anatomicky tvarované. Nie je dobré kupovať tašky, ktoré nie sú na chrbte vystužené, alebo tašky konštruované na šírku (horizontálny rozmer majú väčší než vertikálny). Tieto typy tašiek neumožnia vytvorenie správnej opory v oblasti bedrovej chrbtice. „Odporúčame vyberať školskú tašku spoločne s dieťaťom, pretože tak môžeme najlepšie posúdiť, či daný typ zodpovedá podľa veľkosti a proporcií. Zamerajme svoju pozornosť tiež na to, či sa dieťa pri nosení tašky cíti pohodlne,“ radí na záver Hana Johnová.