
Písanie ľavákov

Čo by mali deti vedieť

Správne a nesprávne držanie písacích potriebVeľký tlak na písacie a kresliace potrebyPísmoSprávné a špatné sezení
Palec drží, prostredník podopiera a ukazovák je položený ľahko zhora. Pre toto položenie je možné dieťa motivovať sypaním kuriatkam, čo znamená, že nasypeme zrniečka a kuriatka zobú (deti zdvíhajú ukazovák a napodobňujú zobanie kuriatok).
K nácviku správneho držania je nevyhnutné dieťa vedome viesť už v materskej škole a aj doma – už od chvíle, kedy prvý krát berie do ruky predmety na písanie a kreslenie a začína tak s prvým kreslením, zvyčajne medzi 2 a 4 rokom života dieťaťa.
Palec i ukazováčik držia príliš kŕčovito – veľký tlak na pero, z toho dôvodu sa tiež ukazovák prehýba.
Palec drží, prstenník podpiera, prostredník s ukazovákom sú položené zhora.
Palec a ukazovák držia veľmi kŕčovito – veľký tlak na pero, z toho dôvodu sa tiež ukazovák prehýba, pero sa drží veľmi nízko – blízko hrotu.
Prostredníček podopiera, ukazovák zhora, ale palec je príliš vysunutý a ohnutý cez pero.
Prsty sú oproti správnemu držaniu pretiahnuté, podopiera prstenník.
Maľovanie štetcom je vhodné na uvoľnenie ruky. Správny tlak rozoznávame pri maľbe štetcom, kedy je stopa plynulá.
Keď už má dieťa ruku uvoľnenú, stále veľmi tlačí na písacie potreby. Nadmerným tlakom sa štetiny štetca ohýbajú. Na uvoľňovanie ruky a získanie primeraného tlaku je maľba štetcom najvhodnejšia.
Správny sklon písma sa uvádza 75°, ale akceptovateľný je v rozmedzí 60° – 90°. K správnemu sklonu napomáha dieťaťu otočenie zošita – pravák natáča pravý roh smerom hore.
Jedným z príkladov nesprávneho sklonu písma je vejárovitý sklon, ktorý môže byť spôsobený aj pozabudnutím natočenia zošita.
Veľký tlak alebo kŕčovité držanie písacích potrieb môže byť príčinou roztraseného písma.
Z bočného pohľadu vidíme, že dieťa sedí na celej stoličke – obe chodidlá sú celou plochou opreté o podlahu, päty sú pod kolenami. Dôležitá je aj vzdialenosť hlavy od podložky a vystretý chrbát.
Čelný pohľad nám ukazuje vhodnú vzdialenosť kolien (medzi kolená dieťaťa vložíme dve päste – viď. video č. 1). Ruka, ktorá nepíše, pridržuje zošit.
Ak dieťa pri písaní alebo kreslení nesprávne sedí, je vhodné nenásilnou formou toto sedenie opraviť. Nesmieme tiež zabúdať, že dieťa vychovávame predovšetkým príkladom.
Ľavá ruka je na hornom okraji papiera písacej plochy, hlava je veľmi naklonená nad papierom, prehnutý chrbát (kyfotické držanie)
Dobrý deň, poraďte sa najskôr s pedagógom, ktorý bude vaše…