Chcete mať raz doma veselého školáka, pro ktorého je plnenie domácich úloh radosťou a škola ho baví? Nepodceňujte správny úchop písacích potrieb u svojich potomkov. Ten by malo mať dieťa osvojené v čase, keď opúšťa predškolské vzdelávanie a nastupuje do základnej školy.
Nevhodné držanie písacích a kresliacich pomôcok totiž môže viesť k neskorším kŕčom v zápästí, v ramene, bolestiam krčnej chrbtice, hlavy a celkovo k odporu k písaniu a učeniu. Zvlášť, keď nevhodný návyk nerozpoznáme a neodstránime hneď v začiatkoch kreslenia.
Zatiaľčo predchádzajúce generácie predškolákov si vystačili s pastelkami a ceruzkami a prirodzenou cestou sa ich naučili držať, dnešné deti častejšie siahnu po tabletoch a správny úchop dostatočne netrénujú. Pritom práve ten je kľúčový pre neskoršie školské roky. Na tom, ako rodičia nechajú svoje dieťa držať písacie potreby od chvíle, kedy ich po prvý raz chytia do ruky, závisí efektivita budúceho písania a čiastočne aj úspechu v neskorších školských rokoch. Ideálny úchop je tzv. štipkový s uvoľneným zápästím a ramenom, keď je písacia pomôcka položená na prostredníčku a palec s ukazováčikom ju len pridržiavajú. Dieťa by malo pri písaní a kreslení pohybovať len zápästím, nie celým ramenom, ktoré tak rýchle „stuhne“ a spôsobuje nepríjemné bolesti ruky, krčnej chrbtice aj hlavy. S bolestivou rukou nevydrží školák dlho písať a kvôli častým prestávkam dochádza k postupnej strate sústredenosti a motivácie k učeniu.
To všetko je dôsledok zlého úchopu, ktorý je potrebné postupne napraviť a odstrániť. To sa však s postupujúcim vekom dieťaťa realizuje veľmi ťažko. Preto je nevyhnutné pristúpiť k nácviku a precvičovaniu správneho úchopu už v priebehu predškolského vzdelávania. V tomto období nie je možné presne určiť vek, kedy s tým treba začať, ale musí sa vychádzať zo záujmu dieťaťa.
K prvým kresliacim aktivitám sa dostanú deti v rôznych fázach predškolského veku. Niektoré začínajú kresliť a držať pastelky, ceruzky, fixky už okolo tretieho roku života. Približne do 4 – 5 rokov by sme mali podporovať záujem detí o kresbu, ale aktivitu ponechávame na nich samotných, pričom však zlé držanie starostlivo opravujeme. Cielený záujem o kresbu podporujeme okolo piateho roku dieťaťa a zároveň ho vedieme k správnemu úchopu písacích potrieb. Tak môžeme budúcemu školákovi pomôcť k úspechu v škole.
Nepodceňujte preto držanie písacích potrieb u svojich detí v predškolskom veku a dohliadnite na to, aby získali správne návyky, ktoré sú dôležité pre ich ďalší rozvoj. Neskoršie „preučovanie“ je oveľa náročnejšie a ťažšie pre rodičov i pre samotné deti.