Rôzne typy písma ako vzor na prepis u prvákov na zš

Rôzne typy písma ako vzor na prepis u prvákov na zš

Ala
Ala
Rôzne typy písma ako vzor na prepis u prvákov na zš | 11. 11. 2019

Dobrý deň, Mám prváka a dnes mi prišiel s extra pracovným listom, kde bola polovica dobre, každé jedno písmeno a v druhej polovici bolo vynechané každé jedno malé písmeno „L“. V oboch častiach bolo slovo Ela, raz dobre a druhý raz bez l. Nedávalo mi to zmysel, prečo v jednej polovici je male l prepísané a v druhej nie, kým som si nevšimla, že tá časť, ktorá bola dobre prepísaná bola v rovnakom fonte ako je šlabikár, t.j. Time New Roman a druhá časť vzoroveho textu bola vo fonte Ariel. Vo fonte Ariel vyzerá malé „l“ ako veľké „i“. Čo mi dieťa aj potvrdilo, že nevedelo, ktoré písmenko to vlastne je. Je u prváčikov, ktorí sa len učia čítať a písať, prípustné používanie viacerých typov, fontov tlačených písmen? Ak nie, prosím poradte mi, na čo sa môžem odvolať pri komunikácii s učiteľkou. Dala im totiž navyše čítanie, nad rámec šlabikára, práve vo fonte Ariel a dieťa sa mi začalo pýtať, čo to je za písmeno, pričom doteraz s tým nebol problém. Mám aj staršie dieťa, ktoré má dodnes všetky texty zo školy v jednotnom fonte – Time New Roman. Ďakujem

Dobrý deň,
K Vašej otázke sa neviem jednoznačne vyjadriť, keďže som tento pracovný list nevidel, ale osobne si myslím, že je priskoro, aby prváci mali mať vedomosť o rôznych fontoch písma a ich špecifikách.
To, že sa vôbec takýto materiál dostal von bez výhrad odborníkov, je zaujímavé.
Každý materiál, s ktorým deti v škole pracujú (učebnice, pracovné listy, čítanky, …) musí schvaľovať odborná komisia ŠPÚ a MŠVVaŠ SR. Mohlo sa stať, že takáto „maličkosť“ unikla ich pozornosti, keďže rôzne fonty písma sú všadeprítomné a ani si to nemuseli uvedomiť, že to bude u prvákov problém.
Predpokladám, že dobrá pani učiteľka si to všimla tiež, tak ako vy a bude s týmto materiálom pracovať opatrnejšie.
Pre prváčika je dôležité, aby dokázal čítať a písať jednotlivé písmená a naučil sa jednotlivé tvary správne dekódovať.
Samozrejme, že časom sa deti naučia čítať text v rôznych fontoch, ale už od začiatku nácviku čítania musí pedagóg vedieť deti usmerniť pri možných podobnostiach a zámenách písmen.
Verím, že tomu bude aj v prípade Vášho dieťatka.

Držím Vám palce, nech zvládne čítanie čo najrýchlejšie.

Pekný deň

MK

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Ďalší otázky

Kontaktný formulár

Povinné údaje
Súhlasím so spracovaním osobných údajov

Naše webové stránky používajú cookies, ktoré nám pomáhajú zistiť, ako sa naše stránky používajú. Aby sme cookies mohli používať, musíte nám to povoliť. Kliknutím na tlačidlo „OK, súhlasím“ udeľujete tento súhlas.


Cookies sú malé súbory, ktoré webové stránky (aj tie naše) ukladajú vo Vašom webovom prehliadači. Obsahy týchto súborov sú vymieňané medzi Vašim prehliadačom a našimi servermi, prípadne so servermi našich partnerov. Niektoré cookies potrebujeme, aby webová stránka mohla správne fungovať, niektoré potrebujeme k marketingovej a štatistickej analytike. Tu si môžete nastaviť, ktoré cookies budeme môcť používať.

Nevyhnutné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies