prepis textu

prepis textu

Filip 14
Filip 14
prepis textu | 23. 04. 2014

Syn je prvák, je šikovný, bystrý aj pekne píše. Problém je v prepise viet, kde dokáže v jednej vete urobiť aj tri chyby (chýbajúci dĺžeň, mäkčeň, bodka). To sú hlavné typy chýb, ktoré urobí. Jeho odpoveď prečo urobil tie chyby je, že ho vyrušujú deti, že je v triede nepokoj. Konkrétne dnes robili dva prepisy viet a jeden bol bez chyby a ten druhý so šiestimi chybami. Skúšame aj doma prepis a nie je v tom problém. Pani učiteľka tvrdí, že je nesústredený, vyruší ho akákoľvek maličkosť, šum na ulici a pod. Snažíme sa mu vysvetľovať, že v škole musí byť pozorný, pracovať, dávať pozor, ale z času na čas sa nám to zopakuje. Nie všetky prepisy má chybné, viac je tých bezchybných.Prosím, poraďte ako sa zbaviť tohto problému. Ďakujem.

Dobrý deň prajem

Už dávnejšie som písal, že u prvákov je ťažké na diaľku odhadnúť, v čom je hlavný problém. Deti často prichádzajú do školy fyzicky a psychicky nezrelé – dôvodov môže byť viac, najčastejšie sa stáva, že dieťatko je zaškolené predčasne. Znamená to, že v čase začiatku povinnej školskej dochádzky ešte nebolo na školu dostatočne pripravené. Potom sa často stáva, že rodičia majú s prvákmi ťažkosti, o ktorých píšete.

Rodičom sa pred nástupom ich dieťaťa zdá, že je na školu pripravené: má výbornú slovnú zásobu, pozná písmená, počíta, je verbálne pohotové, ale to nestačí. Teľa takýchto detí v čase nástupu do školy už síce malo šesť rokov, ale narodili sa v letných mesiacoch, takže sú v triede najmladší a radšej by sa hrali, ako si plnili školské povinnosti. Nezrelosť CNS teda spôsobuje, že sa nevie na 100% sústrediť, zamerať svoju pozornosť počas vyučovacej hodiny na všetko, čo sa od neho očakáva.
Prvý polrok v škole je viac – menej zoznamovací a nemusí pre tieto deti predstavovať zvýšené úsilie, hlavne ak si z domáceho prostredia do školy priniesli už nejaké vedomosti (poznajú písmená, vedia počítať, rodičia im už veľa vecí vysvetlili, ...). S pribúdajúcim časom sa ale deti dozvedajú stále niečo nové a ak je nových informácií veľa a oni nastúpili do školy skôr ako mali, tak sa to neskôr prejaví na poruchách pozornosti, učenia, zvýšenej unaviteľnosti, deti majú ťažkosti s písaním, ich vlastná motivácia k učeniu klesá, ...

Dôležité je, aby v škole sedel čo najbližšie k pani učiteľke, ktorá ho môže mať najlepšie pod kontrolou. Mal by doma, aj v škole dostávať úlohy, ktoré nie sú časovo náročné, je dobré ich rozdeliť na menšie časové úseky, po ktorých zvládnutí musí prísť aspoň verbálna pochvala, ktorá posilní jeho presvedčenie, že to čo robí je správne. Dobré je pomaly predlžovať tieto časové úseky, aby zvládal postupne aj zložitejšie úlohy.

Niekedy stačí venovať dieťatku iba trocha viac času, aby prekonalo toto záťažové obdobie, hlavne je dôležité aby sa mu učitelia a rodičia venovali s láskou a pokojom. Ako som už spomínal, nevyhnutné je dieťa chváliť aj za malý krok, vedúci k lepšiemu výkonu, aby malo pocit, že učenie nie je nič strašné.

Ak majú ťažkosti dieťaťa problematický priebeh, je nevyhnutné vyhľadať pomoc poradenského psychológa, resp. špeciálneho pedagóga v najbližšom okolí.

Verím, že ťažkosti svojho synčeka zvládne a bude Vám robiť iba radosť.

Držím palce.



MK

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Ďalší otázky

Kontaktný formulár

Povinné údaje
Súhlasím so spracovaním osobných údajov
Používanie webu vyjadruje váš súhlas s použitými cookies. Dalsie informacie