Na začiatok je nutné nahliadnuť do odbornej literatúry a zoznámiť sa s termínom „grafomotorika“. Tá zahŕňa súbor psychických činností, ktoré sa podieľajú na úrovni motorickej spôsobilosti pre grafický výraz, ako sú pohyby ruky pri písaní a kreslení. Grafomotorika je do značnej miery riadená práve psychikou. A jej rozvoj je pri zápise do školy starostlivo sledovaný a taktiež na jeho základe je hodnotená pripravenosť dieťaťa na školskú dochádzku.
Základy grafomotoriky sa podľa odborníkov tvoria už od dvoch rokov dieťaťa. Je preto vhodné sa jej venovať, ale až do štyroch rokov nie je potrebné na dieťa nijako tlačiť, ale skôr ho viesť a pozitívne motivovať. Okolo štvrtého roku veku je namieste začať s jej cieleným rozvíjaním. Rozvíjať u svojej ratolesti môžete ako hrubú motoriku, teda pohyby veľkých kĺbov (rameno, lakeť, zápästie), tak aj jemnú motoriku (pohyby prstov). V prvom prípade ide teda predovšetkým o fyzický pohyb, napríklad hádzanie a chytanie lopty či skákanie cez švihadlo. V druhom prípade ide o precvičovanie prstov. Ideálne je navliekanie korálikov, modelovanie či skladanie kociek, ale napríklad aj skladanie puzzle. Všetky tieto aktivity prispievajú k správnemu rozvoju dieťaťa, pre ktoré bude oveľa jednoduchšie naučiť sa písať.
Dieťaťu je nutné dávať rôzne podnety, preto aj ich pestrosť zohráva nezanedbateľnú úlohu, zvlášť v dobe, keď mnohé tradičné hry a detské aktivity nahrádzajú moderné technológie (napríklad tablety). Výtvarné, tanečné, hudobné, dramatické, športové, ale napríklad aj náučné krúžky ponúkajú rozmanitú škálu aktivít, ktoré deti rozvíjajú rôznym smerom. Rodičia a deti si nemusia voliť z obmedzenej ponuky a vyberať iba z anglického jazyka či futbalu, ale na výber je taktiež varenie, modelovanie z keramiky, riešenie hádaniek a hlavolamov či výtvarné kreslenie. V ponuke sú v niektorých prípadoch k dispozícii špeciálne orientované krúžky, ktoré sa zameriavajú priamo na rozvoj motoriky, komunikáciu a poznávanie.
Rodičia často polemizujú, či je vhodné v dnešnom hektickom a pretechnizovanom svete deti zaťažovať navštevovaním krúžkov. V tomto smere by vždy malo ísť o kompromis medzi požiadavkami dieťaťa a časom rodičov, prípadne širšej rodiny. Pokiaľ dieťa samé prejavuje záujem o určité krúžky, mali by sme mu ich v rámci časových a finančných možností umožniť. V prípade, že naopak o krúžky záujem neprejavuje, je možné skúsiť aspoň niektorý z krúžkov, či už v rámci školy, alebo aj inde. Často krát deti krúžky začnú baviť až po prvej hodine, a prejavia záujem aj o ďalšiu. Pokiaľ krúžok dieťa nebaví, je možné vyskúšať iný. Rozhodne ale nie je namieste dieťa do krúžkov nútiť.
Vždy je totiž možné grafomotoriku rozvíjať spoločne doma, napríklad kreslením. Spoločným kreslením, vyfarbovaním a tvorením dieťaťu venujeme to najdôležitejšie, venujeme mu svoj čas, teda aj sami sebe. A to je pre správny rozvoj grafomotoriky, na ktorom sa výrazne podieľa práve psychika dieťaťa, rozhodne dôležité. Rodičia by ovšem pri spoločnom kreslení mali už od začiatku dbať na správny úchop kresliacich pomôcok. Zvážiť môžu využitie tzv. adaptéru, teda pomôcky, ktorá deti od mala učí správnemu úchopu (napr. Mini Colours).
"S voľbou krúžku je potrebné postupovať veľmi uvážene a uprednostňovať krúžky, kde sa môžu rodičia aj ich deti stretávať pri spoločných aktivitách. Rodičia, ktorí v menších mestách túto možnost voľby krúžkov nemajú, sa nemusia z tohto dôvodu trápiť, pretože pre zdravý vývoj ich potomka je najdôležitejší čas, ktorý dieťa prežije spoločne s rodičom a súrodencami.
Pre vlastný rozvoj grafomotoriky je potom vhodné voliť spoločné aktivity, kedy si rodič s dieťaťom maľuje alebo kreslí, hrajú sa so stavebnicou, ale taktiež spoločne vykonávajú rôzne domáce práce. Pomoc dieťaťa v domácnosti je pre jeho grafomotorický vývoj dôležitá, ale často sú deti z týchto činností vyčlenené, pretože rodičia majú obavy, že im dieťa niečo rozbije," vysvetľuje odborník na správne a zdravé písanie Mgr. Marcel Kubinský.
Krúžky v predškolskom veku sú skôr nadstavbou pre nadané deti, kedy sa ešte rozvíja ich nadanie. Pokiaľ dieťa trávi čas v MŠ, kde by malo byť dobre a odborne vedené pedagógom, malo by to byť dostačujúce pre jeho rozvoj a je preňho skutočne dôležitejšie tráviť popoludňajší čas spoločne s rodičom. Pokiaľ je krúžok organizovaný v rámci pobytu v MŠ, je možné prípadné ďalšie krúžky navštevovať podľa uváženia a finančných možností rodičov.