pravák alebo ľavák

pravák alebo ľavák

Katarina
Katarina
pravák alebo ľavák | 06. 04. 2016

Dobrý deň, dcéra (takmer 5 a pol roka) ide nasledujúci rok do školy a stále si prehadzuje pastelky z jednej ruky do druhej. Ani pri iných činnostiach nevidíme, že by dominovala jedna alebo druhá strana. Máme sa poobzerať po nejakom cvičení, pri ktorom spoznáme, či je praváčka alebo ľaváčka? Nechceme ju s manželom úplne nútiť.

Dobrý deň

Pre zdravý vývoj dieťaťa je dôležité, aby používalo naozaj dominantnú ruku pri pracovných činnostiach, v opačnom prípade to môže viesť k vážnym poruchám, ktoré sa ťažko odstraňujú. V súčasnosti už našťastie nikto nepreúča deti na pravú ruku a ľavoruké deti často bývajú naozaj veľmi šikovné. Lateralita je prevaha jedného z párových orgánov (zmyslových alebo hybných) a môže byť tvarová (veľkosť, tvar, objem napríklad nohy) a funkčná, čo znamená prevahu, resp. kvalitu vo výkone, v jemnej motorike.

V posudzovaní laterality sa hlavne zameriavame na funkčné rozdiely, teda napríklad ktorou rukou urobíme niečo lepšie, ktorá noha je silnejšia pri odraze, atď..

Každý párový orgán je riadený z centier na príslušnej mozgovej hemisfére. Prekrížením nervových dráh pravostranné orgány sú riadené z centier ľavej a ľavostranné orgány z pravej mozgovej hemisféry. Tá hemisféra, ktorá riadi prevažnú činnosť orgánov je dominantná.

Lateralita je odrazom dominancie niektorej z hemisfér. Jej prejavy sú rôzne. Výchovným pôsobením sa jej prejavy buď posilňujú (napr. u pravákov), alebo potlačujú (často u ľavákov).

Zo všetkých prejavov laterality má najväčší praktický význam, hlavne pre pôsobenie v škole, motorická lateralita, teda či je dieťa pravoruké alebo ľavoruké. Rozlišujeme hlavne ľavákov, pravákov a ambidextrov – obojručných. Samozrejme nemusia byť medzi jednotlivými typmi presné hranice.

Ak neviete, akú lateralitu má vaše dieťa, najlepšie je obrátiť sa na najbližšie poradenské pedagogicko – psychologické, resp. špeciálno pedagogické zariadenie a tam odborníci zistia pomocou testu laterality, ktorá ruka, oko, či ucho je u Vášho dieťaťa dominantné. To Vám pomôže k jeho usmerňovaniu počas vzdelávacieho procesu.

Ak nemáte dostatok času, alebo sú čakacie doby v poradniach dlhé, môžete si Vašu dcérku všímať pri bežných činnostiach a pozorovať čo robí ktorou rukou. Môžete doma robiť rôzne cvičenia (simulovanie reálnych činností), pri ktorých zistíte aspoň orientačne lateralitu. Sledujte, do ktorej ruky chytá lyžicu a naberá ňou napríklad múku, ako chytá kocky pri ukladaní „komína“, ktorou rúčkou sa pre niečo naťahuje, na ktorej nohe najčastejšie poskakuje, ktorým okom sa pozerá cez priezor vo dverách, atď. . Takých činností, kde môžete pozorovať párovú dominanciu u Vašej dcérky je naozaj veľa.

Je len veľmi dôležité, aby ste ju nenútili robiť niečo tou rúčkou, o ktorej si Vy myslíte, že je tá „správna“. Nechajte ju, nech sa rozhodne sama a ak dokáže obe ruky používať plnohodnotne, tak je to len jej výnimočná vlastnosť.

Držím Vám palce a verím, že sa k správnej lateralite dopracujete ešte pred nástupom do školy, čo jej pomôže lepšie zvládať edukačný proces.



Pekný deň

MK

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Ďalší otázky

Kontaktný formulár

Povinné údaje
Súhlasím so spracovaním osobných údajov
Používanie webu vyjadruje váš súhlas s použitými cookies. Dalsie informacie