písmo a úprava

písmo a úprava

Zuzana
Zuzana
písmo a úprava | 19. 04. 2013

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, moja dcérka chodí do druhej triedy od prvej triedy sa trápime s písaním, nie tak s obsahom ale s úpravou. V prvom ročníku mala vždy doškrtané zošity kde bolo naznačenie sklon písma doprava / jej písmo bolo klonené do ľava alebo rovno /. Dcérka sa snažila ale v potom písmo bolo široké rozťahané výška každého písmena bola iná. Po každej úlohe, či diktáte máme poznámku „Úprava !!!!!, alebo Píš krajšie !!!! “ Teraz začala písať bez sklonu skoro rovno ale tiež to nieje úhľadné a p. učiteľka si asi dosť zakladá na úprava čo sa prejavuje potom aj na známkach v iných predmetoch ako je slovenčina. U dcérky som si všimla že napr. pri čítaní si ukazuje prstom na ľavej ruke, aj pri hraní niekedy preferuje ľavú. Mohlo sa stať že bola nechtiac prerobená na praváčku alebo ako jej inak pomôcť v tom písaní. Ja som už z toho zúfalá a prenášam hnev už aj na ňu, čo by som nechcela. Ďakujem

Dobrý deň, Zuzana

Som rád, že sa na nás obraciate touto formou a verím, že Vám poradíme.

V prvom rade by ma zaujímalo, či Vaša dcérka nemala ťažkosti s jemnou, ale aj s hrubou motorikou už v predškolskom veku, prípadne, či je vylúčené prípadná porucha zraku. Dieťa svoje danosti v detstve vníma tak, ako ich má rozvinuté, pokladá ich za normu. Napríklad ak má dieťatko zhoršený zrak - od narodenia vidí rovnako - tak nevie posúdiť, ako vidia ostatní ľudia. Často sa stáva, že nie sú parciálne schopnosti dieťatka vyvinuté tak, ako by v určitom veku mali, čo počas predškolskej výchovy nemusí byť problém, ale so zvyšovaním nárokov na dieťa, hlavne po prechode do školy sa to prejaví.

Pri písaní je veľmi dôležitá koordinácia oka s rukou a ak je prítomný nejaký nedostatok, tak to na výkone dieťaťa okamžite vidno, porovnávajú ho v škole s ostatnými žiakmi, čo je normálne.
Ak má Vaše dieťa správny sklon podložky a aj tak píše pod nesprávnym uhlom, môže ísť o čokoľvek. Môže byť problém v koordinácii ruky a oka, ťažkosti v grafomotorike, lateralite, atď. Píšete, že si pri čítaní ukazuje prstom ľavej ruky, je možné, že má prekríženú lateralitu, čo nemôžete doma zistiť. Môže písať bez problémov pravou rukou a tiež ňou vykonávať bežné praktické činnosti, ale ak je pri písaní pravou rukou ľavé oko dominantné, v niektorých prípadoch môže dochádzať k ťažkostiam pri písaní, ktoré opisujete.

Veľmi dôležité je, aby dieťa s takýmito ťažkosťami nebolo traumatizované za svoj výkon. Aj napriek enormnej snahe dieťaťa a okolia je progres často krát len málo viditeľný. Preto by mala pani učiteľka pristupovať k takému dieťatku citlivo a tolerantne. Ak aj má Vaša dcérka ťažkosti v úprave zošitov a v písaní diktátov, je neprofesionálne, ak hodnotenie z iných predmetov je práve grafickou úpravou ovplyvnené!
Myslím, že by bolo vhodné, ak s dcérkou navštívite najbližšie poradenské zariadenie vo Vašom okolí, kde Vám psychológovia, resp. špeciálny pedagógovia urobia potrebné vyšetrenia laterality, úrovne grafomotoriky, intelektu a odporučia Vám vhodný reedukačný program na eliminovanie ťažkostí Vašej dcérky a hlavne po spolupráci so školou vypracujú vzdelávací program, resp. úpravy, ktoré budú pre Vaše dieťa nevyhnutné.

Držím Vám palce a prajem veľa úspechov v škole

MK

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Ďalší otázky

Kontaktný formulár

Povinné údaje
Súhlasím so spracovaním osobných údajov
Používanie webu vyjadruje váš súhlas s použitými cookies. Dalsie informacie