Dĺžne

Dĺžne

Andrea
Andrea
Dĺžne | 13. 09. 2014

Dobrý deň,dcéra je druháčka a už od prvého ročníka má problémy s písaním dĺžnov. Je jedno, či vety opisujú alebo ide o diktovanie. Najprv som si myslela, že ich iba zabúda písať. Lenže napr. vždy po opise (doma) jej poviem, nech si sama nájde chyby. Na zabudnuté mäkčene príde vždy, ale na dĺžne nikdy. Veľakrát jej zámerne prečítam slabiku aj neúmerne dlho aj napriek tomu dĺžeň nenapíše. V čom môže byť problém?

Dobrý deň, Andrea

Ťažkosti vo vnímaní dĺžky hlások pri písaní môže súvisieť so sluchovým rozlišovaním, teda so schopnosťou počuť rozdielnu dĺžku hlások, ich tón, prípadne zafarbenie hlasu, a pod.

Tak isto môže byť u niekoho problém počuť rozdiel medzi hláskami r-l-j, zvlášť ak ide o dieťa, ktoré malo poruchu reči. Vtedy píše to isté čo vyslovuje a nedokáže ani sluchom rozdiely postrehnúť.

Ak Vaša dcéra nepíše dĺžne správne, pravdepodobne ich pri diktovaní možno nepočuje, resp. nerozlišuje ich dĺžku.

Ťažkosti s rozlišovaním dĺžky hlások môžete doma trénovať tak, že pri čítaní jednotlivých slov po slabikách (napr. bá-ba, le-to, ba-ná-ny, ...) bude stláčať „bzučiak“, môže byť aj so svetlom, resp. zvonček a tým si vytvárať spoj medzi tým, čo hovorí a tým čo počuje. Keď si do internetového vyhľadávača zadáte termín „bzučiak so svetlom“ niečo nájdete, alebo pomôže manžel s jednoduchým elektrickým obvodom.

Dôležité je, aby pri učení sa rozlišovať dĺžku hlások prepájala sluchový, zrakový a hmatový vnem. Krátka slabika = krátke stlačenie, dlhá slabika = dlhé stlačenie.

Verím, že to pomôže, ak si nebudete vedieť rady, navštívte najbližšie poradenské zariadenie a tam Vám určite poradia.

Prajem veľa úspechov a trpezlivosti

MK

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Ďalší otázky

Kontaktný formulár

Povinné údaje
Súhlasím so spracovaním osobných údajov
Používanie webu vyjadruje váš súhlas s použitými cookies. Dalsie informacie