ako pomôcť dieťaťu s čítaním a písaním ak má skríženú lateralitu

ako pomôcť dieťaťu s čítaním a písaním ak má skríženú lateralitu

Linda
Linda
ako pomôcť dieťaťu s čítaním a písaním ak má skríženú lateralitu | 17. 10. 2019

Dobrý deň prajem, moja dcéra, momentálne druháčka, mala od začiatku školskej dochádzky problémy hlavne s čítaním a písaním. Diktáty nepísala vôbec s argumentom, že ona nepočuje a nerozumie čo jej vraví pani učiteľka. Po dohode sme ku koncu škol.roka navštívili špeciálno-pedagogické centrum, kde jej potvrdili prejavy dyslexie a dysgrafie s tým,že má skríženú lateralitu. Je laváčka ale vníma pravým uchom a okom. Neuro vyšetrenie má v poriadku. Nakoľko, jej ide čítanie a písanie ťažko, tým pádom samozrejme ani jednu z týchto činností nerada vykonáva čo zn.,že príprava do školy je vyslovene boj. Bola by som vďačná za rady ako jej pomôcť, keďže v tomto smere skúsenosti žiadne nemáme a nechcem aby bola pre ňu škola miestom, kam nerada chodí z týchto dôvodov. Nie je integrovaná, má len individuálny prístup. Vopred Vám ďakujem, s pozdravom

Dobrý deň,
ťažko Vám radiť na diaľku s takýmto problémom, ale snáď trocha prispejem. ?
To, že má vaša dcérka prekríženú lateralitou by nemalo výrazne vadiť pri počúvaní, nemala by mať problém so sluchom.
Všeobecne lateralita je prevaha jedného z párových orgánov človeka, teda ruky, nohy, oka a ucha. Môže byť lateralita tvarová (veľkosť, tvar, napr. ucha, …), alebo funkčná (rozdielna schopnosť činnosti orgánu).

Pri posudzovaní laterality sa odborníci zameriavajú hlavne na funkciu, teda zisťujú, ktorý z párových orgánov je dominantný. Funkciu orgánov človeka riadi presne umiestnené centrum v mozgu človeka a keďže sú nervové dráhy prekrížené, tak napríklad centrum pre hybnosť pravej ruky je v ľavej mozgovej hemisfére. Tá hemisféra, ktorá riadi činnosť preferovaných párových orgánov sa nazýva dominantná. Častokrát sú všetky centrá pre preferovaný párový orgán v jednej hemisfére.

Ak Vaša dcéra píše ľavou rukou, ale oko má dominantné pravé, hovoríme skutočne o prekríženej lateralite. Vtedy riadia mozgové centrá činnosť jednotlivých orgánov v oboch hemisférach. Predpokladám, že to Vám povedali aj v poradenskom centre, ktoré ste navštívili.

Z praktického hľadiska je dôležitá motorická lateralita rúk a nôh, pričom dominancia opačného oka, resp. ucha nezohráva pri vzdelávaní významnú rolu. Môže sa stať, že funkcia jedného párového orgánu (ucha, oka) je z rôznych príčin výrazne slabšia, preto človek podvedome natáča hlavu takým smerom, aby mal preferovaný orgán bližšie k podnetu (zvuk, obraz). Nemusí to byť odrazom prekríženej laterality, ale môže ísť o funkčnú stratu alebo oslabenie orgánu, spôsobené rôznymi faktormi (úraz, mechanické poškodenie, vrodené oslabenie, … .
Vy ste síce, ako píšete, absolvovali neurologické vyšetrenie, ale neviem, či Vašej dcérke robili aj funkčné vyšetrenie sluchu (keďže sa sťažovala, že nepočuje pani učiteľku). Ak ste foniatrické vyšetrenie ešte neabsolvovali, skúste to, aby ste mohli vylúčiť funkčnú poruchu sluchu. Ak má ťažkosti v zrakovom vnímaní, teda v rozlišovaní tvarov, resp. písmen, môže ísť aj o poruchu zraku.
Pre Vás je skutočne dôležité zistiť odborným očným a foniatrickým vyšetrením, či Vaše dieťa nemá funkčne oslabené oko, resp. ucho. To Vám pomôže nájsť odpoveď na otázku, prečo odmieta čítať a písať.
Ak funkčnosť orgánov je v poriadku a v poradni Vám potvrdili znaky porúch učenia, tak oni Vám mali navrhnúť reedukačný plán, resp. odporučiť rozvíjajúce cvičenia na zlepšenie pravo-ľavej orientácie, zrakového a sluchového vnímania, krátkodobej vizuálnej a auditívnej pamäte, čo sú základné parciálne schopnosti, podieľajúce sa na kvalitu podávaného školského výkonu dieťaťom.
Takéto cvičenia si môžete kúpiť aj v kníhkupectve z vydavateľstva Portál (Šimonove pracovné listy), alebo z vydavateľstva Raabe (KuliFerdo).
Ja viem, že druháci už majú veľa povinností i úloh, a tak nezostáva čas na rozvoj problematických funkcií.
Pre začiatok by ste mohli hrať rolové hry, kedy Vaša dcérka bude pani učiteľka a vy jej budete dávať opravovať písomky od plyšových zvieratiek v „škole“ a okrem toho im môže aj čítať.
Neviem, ako ťažko jej čítanie ide, ale ak je to zlé, je dôležité sa o tom porozprávať s pani učiteľkou a dohodnúť si iný spôsob vzdelávania.
Ak pani učiteľka s dcérkou zvládajú učenie iba s individuálnym prístupom, tak to asi bude na dobrej ceste.

Držím Vám palce a prajem veľa radosti z učenia.

MK ?

Mgr. Marcel Kubinský
odborný garant projektu

Ďalší otázky

Kontaktný formulár

Povinné údaje
Súhlasím so spracovaním osobných údajov

Naše webové stránky používajú cookies, ktoré nám pomáhajú zistiť, ako sa naše stránky používajú. Aby sme cookies mohli používať, musíte nám to povoliť. Kliknutím na tlačidlo „OK, súhlasím“ udeľujete tento súhlas.


Cookies sú malé súbory, ktoré webové stránky (aj tie naše) ukladajú vo Vašom webovom prehliadači. Obsahy týchto súborov sú vymieňané medzi Vašim prehliadačom a našimi servermi, prípadne so servermi našich partnerov. Niektoré cookies potrebujeme, aby webová stránka mohla správne fungovať, niektoré potrebujeme k marketingovej a štatistickej analytike. Tu si môžete nastaviť, ktoré cookies budeme môcť používať.

Nevyhnutné cookies
Analytické cookies
Marketingové cookies