Dobrý deň,
ťažko Vám radiť na diaľku s takýmto problémom, ale snáď trocha prispejem. ?
To, že má vaša dcérka prekríženú lateralitou by nemalo výrazne vadiť pri počúvaní, nemala by mať problém so sluchom.
Všeobecne lateralita je prevaha jedného z párových orgánov človeka, teda ruky, nohy, oka a ucha. Môže byť lateralita tvarová (veľkosť, tvar, napr. ucha, …), alebo funkčná (rozdielna schopnosť činnosti orgánu).
Pri posudzovaní laterality sa odborníci zameriavajú hlavne na funkciu, teda zisťujú, ktorý z párových orgánov je dominantný. Funkciu orgánov človeka riadi presne umiestnené centrum v mozgu človeka a keďže sú nervové dráhy prekrížené, tak napríklad centrum pre hybnosť pravej ruky je v ľavej mozgovej hemisfére. Tá hemisféra, ktorá riadi činnosť preferovaných párových orgánov sa nazýva dominantná. Častokrát sú všetky centrá pre preferovaný párový orgán v jednej hemisfére.
Ak Vaša dcéra píše ľavou rukou, ale oko má dominantné pravé, hovoríme skutočne o prekríženej lateralite. Vtedy riadia mozgové centrá činnosť jednotlivých orgánov v oboch hemisférach. Predpokladám, že to Vám povedali aj v poradenskom centre, ktoré ste navštívili.
Z praktického hľadiska je dôležitá motorická lateralita rúk a nôh, pričom dominancia opačného oka, resp. ucha nezohráva pri vzdelávaní významnú rolu. Môže sa stať, že funkcia jedného párového orgánu (ucha, oka) je z rôznych príčin výrazne slabšia, preto človek podvedome natáča hlavu takým smerom, aby mal preferovaný orgán bližšie k podnetu (zvuk, obraz). Nemusí to byť odrazom prekríženej laterality, ale môže ísť o funkčnú stratu alebo oslabenie orgánu, spôsobené rôznymi faktormi (úraz, mechanické poškodenie, vrodené oslabenie, … .
Vy ste síce, ako píšete, absolvovali neurologické vyšetrenie, ale neviem, či Vašej dcérke robili aj funkčné vyšetrenie sluchu (keďže sa sťažovala, že nepočuje pani učiteľku). Ak ste foniatrické vyšetrenie ešte neabsolvovali, skúste to, aby ste mohli vylúčiť funkčnú poruchu sluchu. Ak má ťažkosti v zrakovom vnímaní, teda v rozlišovaní tvarov, resp. písmen, môže ísť aj o poruchu zraku.
Pre Vás je skutočne dôležité zistiť odborným očným a foniatrickým vyšetrením, či Vaše dieťa nemá funkčne oslabené oko, resp. ucho. To Vám pomôže nájsť odpoveď na otázku, prečo odmieta čítať a písať.
Ak funkčnosť orgánov je v poriadku a v poradni Vám potvrdili znaky porúch učenia, tak oni Vám mali navrhnúť reedukačný plán, resp. odporučiť rozvíjajúce cvičenia na zlepšenie pravo-ľavej orientácie, zrakového a sluchového vnímania, krátkodobej vizuálnej a auditívnej pamäte, čo sú základné parciálne schopnosti, podieľajúce sa na kvalitu podávaného školského výkonu dieťaťom.
Takéto cvičenia si môžete kúpiť aj v kníhkupectve z vydavateľstva Portál (Šimonove pracovné listy), alebo z vydavateľstva Raabe (KuliFerdo).
Ja viem, že druháci už majú veľa povinností i úloh, a tak nezostáva čas na rozvoj problematických funkcií.
Pre začiatok by ste mohli hrať rolové hry, kedy Vaša dcérka bude pani učiteľka a vy jej budete dávať opravovať písomky od plyšových zvieratiek v „škole“ a okrem toho im môže aj čítať.
Neviem, ako ťažko jej čítanie ide, ale ak je to zlé, je dôležité sa o tom porozprávať s pani učiteľkou a dohodnúť si iný spôsob vzdelávania.
Ak pani učiteľka s dcérkou zvládajú učenie iba s individuálnym prístupom, tak to asi bude na dobrej ceste.
Držím Vám palce a prajem veľa radosti z učenia.
MK ?