Čo by mali deti vedieť
Čo by mali deti vedieť, skôr ako pôjdu do školy
Nasledujúce body nie sú výpočtom všetkých zručností, ale majú slúžiť k určitej orientácii rodičov, čo by mal ich predškolák približne zvládnuť v dobe zápisu do školy.
Pri zápise do školy sa sleduje tzv. školská zrelosť dieťaťa. Tento pojem zahŕňa fyzickú, psychickú aj sociálnu spôsobilosť dieťaťa (ide o fyzickú, psychickú, emocionálnu aj sociálnu zrelosť organizmu, znamená to teda zrelosť centrálnej nervovej sústavy). Učiteľ na základe rozhovoru a vyskúšaním napríklad niektorých z nižšie uvedených aktivít (nemusia byť však celkom zhodné) sleduje, či bude dieťa schopné zahájiť školskú dochádzku a zvládnuť požiadavky, ktoré naňho v úlohe školáka budú kladené. Okrem pojmu školská zrelosť sa rodičia môžu stretnúť aj s pojmom školská pripravenosť, ktorý zahŕňa oblasť schopností z hľadiska vplyvu prostredia a výchovy. (Vágnerová, 2000)
Dieťa:
- pozná svoje celé meno a adresu svojho bydliska,
- pozná mená svojich rodičov aj ich zamestnanie,
- pozná mená a vek svojich súrodencov,
- pomenuje základné farby,
- zvládne kresbu postavy vrátane správneho držania kresliacej potreby,
- na takmer zhodných obrázkoch pozná rozdiely, vyhľadá, ktorý z obrázkov tam nepatrí,
- pozná niekoľko básničiek naspamäť a je ich schopné samo reprodukovať,
- popíše, čo vidí na obrázku,
- rozpráva vo vetách (gramaticky správne), zvláda výslovnosť hlások (ešte nemusí byť celkom správne vyslovená hláska r),
- rozlíši akusticky podobné slová, pozná slová zhodné, a to aj slová bez slovného významu (napríklad: lev x les, vezie x vezie, loj x jol),
- rozlíši prvú aj poslednú hlásku v slove,
- v známej rozprávke odhalí zámerne popletené rozprávky rozprávačom,
- pomenuje časti tela,
- pomenuje domáce zvieratá, pozná niektoré rastliny vo svojom okolí,
- je schopné zoradiť napríklad kocky podľa veľkosti,
- zloží (vekovo primerané) puzzle, rozstrihaný obrázok,
- rozlíši pri oblečení rub a líc, vie oblečenie obrátiť, rozopne a zapne gombíky, zips,
- orientuje sa v časových pojmoch – dnes, zajtra, včera, ráno, večer, deň, noc,
- orientuje sa v priestore – hore, dole, vedľa, pod, nad, vpredu, vzadu, uprostred, vpravo, vľavo, prvý, posledný, pred, za …,
- vymenuje rad čísiel do desať,
- pozná geometrické tvary,
- chápe príčinu a následok,
- chápe rozdiely a podobnosti vecí,
- je schopné analógie (cez deň je svetlo x večer je …),
- pozná základné znaky ročných období, začína sa orientovať v dňoch týždňa,
- je schopné skákať na jednej nohe,
- zvládne hry s prstami (vzájomné dotyky prstov pravej a ľavej ruky, dotyky palca s ostatnými prstami danej ruky)
- zaviaže si šnúrky,
- je schopné zúčastniť sa riadenej činnosti, udrží pozornosť už dhlší časový úsek, nenechá sa vyrušiť vnútornými podnetmi, neprerušuje prácu,
- rešpektuje autoritu, reaguje na zadané pokyny, je schopné plniť primerané úlohy podľa inštrukcií,
- je schopné sa odpútať od rodičov – neplače, komunikuje s dospelým.
Použitá literatúra:
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press, a.s., 2011.
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Rozvoj grafo-motoriky. Jak rozvíjet kreslení a psaní. 1. vyd. Brno: Computer Press, a.s., 2011.
MERTIN, V. Výchovné maličkosti. Průvodce výchovou dítěte do 12 let. 1. vyd. Praha: Portál, 2011.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 6. aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Portál, 2009.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2000.