AKO VYBRAŤ SPRÁVNY STÔL, stoličku A ŠKOLskú TAŠKU

Jednou z vecí, ktoré si zaslúžia veľkú pozornosť pri zariaďovaní pracovného kútika, je spôsob sedenia dieťaťa. Správne sedenie je dôležité nielen pre efektívny nácvik písania, ale predovšetkým pre zdravý vývoj detského pohybového systému.

Nevhodné usporiadanie pracovného prostredia (myslíme tým nesprávnu výšku či nastavenie stolu a stoličky) spolu s nesprávnym sedením môžu zapríčiniť chybné držanie tela, rozvoj skoliózy a nezriedka tiež bolesti chrbta či hlavy.

Pre zdravý vývoj je potrebné postupne učiť dieťa správnemu sedeniu a priebežne toto sedenie korigovať. Nohy sa opierajú celými chodidlami o podložku, kolená sú mierne od seba – asi na šírku dvoch pästičiek. Panva je mierne preklopená dopredu, chrbát vystretý a brada mierne zasunutá smerom ku krku. Pokiaľ dieťa pracuje pri stole, sledujeme, aby celý trup ľahko naklonilo dopredu k doske, pričom jeho chbtica bude vzpriamená – pozor na obľúbené „nahrbenie“.

Základným predpokladom pre správne sedenie je vhodný výber a nastavenie pracovného nábytku (stoličky a stola). Ako odporúča český výrobca školského a kancelárskeho nábytku, Ing. Jiří Škopek zo spoločnosti SANTAL, za najdôležitejšie sa považuje optimálna výška stoličky, z ktorej by dieťa pri sede malo dočiahnuť celými chodidlami na zem a zároveň by uhol, ktorý zvierajú predkolenia a stehná, nemal byť menší než 90 stupňov. Podstatná je taktiež správna hĺbka sedáku stoličky. Pri sedení na celom sedadle sú podkolenné jamky vzdialené od okraja stoličky asi 5–10 cm. Okraj sedáku by mal byť v ideálnom prípade zaoblený. Neoddeliteľnou súčasťou stoličky je taktiež chrbtová opierka, ktorá siaha len pod lopatky dieťaťa. Vyššie operadlo nie je pre dieťa príliš vhodné, pretože zvádza ku kyfotickému držaniu chrbtice (zhrútenému sedeniu). Správnemu a zdravému sedeniu napomáha tiež naklopenie pracovnej plochy stola. Na zistenie správnej výšky pracovnej plochy stola stačí, ak sedí dieťa na stoličke, ktorá zodpovedá jeho výške, spustí uvoľnené ramená voľne pozdĺž tela a následne v lakti zovrie uhol 90°. Lakeť má byť 2–3 cm pod úrovňou vrchnej časti pracovnej plochy. Naklopenie pracovnej plochy musí byť jednoduché a rýchle v rozmedzí 10–16 stupňov pre písanie a 35 stupňov pre čítanie.

SPRÁVNE SEDENIE

Z bočného pohľadu vidíme, že dieťa sedí na celej stoličke – obe chodidlá sú celou plochou opreté o podlahu, päty sú pod kolenami. Dôležitá je i vzdialenosť hlavy od podložky.

Nevyhovujúci nábytok má operadlo pre chbrát príliš vysoko, príliš hlboký sedák, nesprávnu výšku alebo vodorovnú pracovnú plochu. Dôsledky používania takého nábytku sú: chýbajúca opora pre chrbticu alebo nohy a následné hrbenie sa pri sedení, preťaženie krčnej chrbtice a šijových svalov, predsúvanie hlavy, poruchy zakrivenia chrbtice, strata pozornosti, predčasná únava, bolesti chrbta a hlavy. Pre ľudské telo je celkom prirodzené často meniť polohu a nezostávať dlhšiu dobu na jednom mieste. Pri vykonávaní práce, ktorá vyžaduje sústredenie, musí však telo zaujať relativne stabilnú polohu. V tejto polohe sa ovšem určité svalové skupiny zaťažujú viac a dlhšiu dobu staticky, zatiaľ čo iné menej. Pokiaľ teda dieťa nevykonáva činnosť, ktorá je náročná na koordináciu a jemnú motoriku, ako sú písanie alebo kreslenie, je vhodné sed dynamizovať napríklad sedením na balančnej lopte (gymballu) alebo inom dostatočne variabilnom sedacom nábytku (napr. stolička s odpruženou podnožkou), ktorý umožňuje tzv. dynamický systém sedenia s možnosťou striedania najrôznejších polôh.

Pri výbere nábytku je potrebné voliť vhodnú výšku

Vzhľadom na rast dieťaťa odporúčame zakúpiť na domáce použitie stoličku aj stôl s možnosťou výškového nastavenia. U detských stoličiek bohužiaľ väčšina tzv. výškovo nastaviteľných nezodpovedá požiadavkám na ergonómiu a nie je možné u nich regulovať hĺbku sedáka. Je preto určite lepšie zaobstarať dieťaťu stoličku zodpovedajúcu čo možno najlepšie jeho výške a veku, kompromisom potom môžu byť aspoň špeciálne detské stoličky s piestovou podnožkou.

Podrobnejšie informácie o správnom sedení a prevencii či náprave chybného držania tela poskytne každý fyzioterapeut pri osobnej konzultácii.

Názor fyzioterapeuta

Pomer sedenia k aktívnemu pohybu je teraz 10x väčší než na začiatku 20. storočia,“ tvrdí Mgr. Adéla Mikulová z Fyzio Office a dodáva: „Sme menej pohybliví aj pružní, nad fyzickou prácou prevažuje práca duševná. Sedíme viac než 8 hodin denne, väčšinou v zlej pozícii.“ Vyzdvihuje pritom dôležitý fakt: „Rovnakú tendenciu pozorujeme i u detí. Preto je správne sedenie pre deti veľmi dôležité.“

Fyzioterapeutka Bc. Hana Johnová dodáva, že sa vyplatí venovať čas taktiež výberu školskej tašky. „Pre zdravý rast a správne držanie tela nie sú vhodné tašky, ktoré sa nosia cez jedno rameno. Odporúčam používať batohy s dvoma popruhmi, ktoré zabezpečujú symetrické zaťaženie pohybového aparátu dieťaťa,“ argumentuje fyzioterapeutka Hana Johnová. Popruhy na ramená by mali byť dostatočne široké, aby sa nezarezávali, ideálne je, pokiaľ sú anatomicky tvarované. Nie je dobré kupovať batohy, ktoré nemajú pevne vystužený chrbát alebo batohy konštruované na šírku (majú horizontálny rozmer väčší než vertikálny). Tieto typy batohov neumožňujú vytvorenie správnej opory v oblasti bedernej chrbtice. „Odporúčam vyberať školskú tašku spoločne s dieťaťom, pretože tak môžeme najlepšie posúdiť, či daný typ veľkostne aj proporčne zodpovedá. Zamerajte svoju pozornosť tiež na to, či sa dieťa pri nosení batohu cíti pohodlne,“ radí na záver Hana Johnová.

Poradňa

Otázka | 21. 9. 2017

…podotázka

Ďakujem za odpoveď. Uvádzate vo svojej odpovedi že ,,Dôležité je, aby rodič dieťaťu pri písaní domácich úloh ukazoval správny spôsob sedenia a držania
Více
Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského
Dobrý deň, Skúste sa naučiť držať pero v pravej ruke správne a aj sa môžete snažiť niečo napísať. (neznamená to, že sa máte preučiť na druhú ruku, ale
Více