poradna

Otázka od:Stefan | 29. 09. 2015
písanie jedným ťahom

dobry den, prosim chcem sa spytat. Som tato a mam druhaka. Ked som bol ja prvak, tak pani ucitelka nas ucila pisat slova jedným ťahom a až potom doplnit interpunkcne znamienka, ako dlzne, bodky a mäkčene. Je to tak spravne ? Pretoze moj syn tuto zasadu ktoru mam ja osvojenu nepozna.
dakujem za odpoved.
Stefan

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň pán Štefan

U detí, ktoré majú ťažkosti v nadväzovaní jednotlivých grafém pri písaní písaným písmom je prerušovanie a doplňovanie interpunkcie počas písania naozaj nežiaduce. Vždy je lepšie, keď dieťa napíše celé slovo a potom dopíše interpunkčné znamienka. Záleží na tom, či je dieťa schopné všetky interpunkčné znamienka doplniť samo, alebo ich často zabúda. Ak dieťa na znamienka často zabúda, tak je vhodné písať ich okamžite. Pri tichom diktovaní jednotlivých písmen dopisujú znamienka aj za cenu, že väzby písmen nebudú dokonalé. Teda gramatika je povýšená nad grafický prejav, čo je určite dôležitejšie. Nesmieme ale zabúdať na to, že dieťa píše škaredšie, ale gramaticky správne, za čo si zaslúži pochvalu.

 Prajem pekný deň a veľa úspechov v škole

 MK

Otázka od:Jana Vlčanová | 3. 11. 2014
na slovíčko kolega

brý deň…vychovala som 3 generácie prvákov…momentálne však učím už na druhom stupni…ale len tak pri káve sme dospeli k debate „ako správne učiť deti písať mäkčene a dĺžne“….ja s praxe som presvedčená, že píšeme tak isto ako čítame….teda PO SLABIKÁCH VRÁTANE mäkčeňov a dĺžňov…….sú však kolegyne, ktoré učia deti najskôr napísať celé slovo bez znamienok a potom sa k nim na konci slova vracajú…..samozrejme, že deti potom znamienka zabúdajú….podľa mňa ich to učia zle….nakoniec majú DVOJITÉ PÍSANIE, hm? čo vy nato? ako to vlastne je, kolege?

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň, Janka


Všetko záleží od toho, aké sú deti, ktoré sa učia správne písať.


Kolegyne, ktoré učia deti písať najskôr celé slová a až potom doplňujú interpunkčné znamienka to robia dobre vo vzťahu k správnym väzbám grafém v slove. Keď deti neprerušujú písanie, zvyčajne je slovo napísané krajšie. Okrem toho, tento spôsob písania podporuje spätnú kontrolu písaného textu, takže počas nej si deti interpunkciu dopĺňajú. Takto sa dobre a ľahko učia šikovnejšie deti.
Problém nastáva u detí, ktoré píšu pomaly, prípade patria do skupiny detí s poruchami učenia a pozornosti. Tie si nestihnú text po sebe kontrolovať, resp. po napísaní slova ich zaujme niečo iné a doplnenie znamienok nie je pre nich dôležité. Okrem toho môžu mať iné ťažkosti napr. v oblasti sluchovej diferenciácie, analýzy a syntézy, atď. nesprávny nácvik písania diktátu u nich podporuje alebo prehlbuje poruchy učenia.


Spôsob, ktorý používate vy pri výuke písania je vhodný hlavne u detí, ktoré majú s dopĺňaním  znamienok ťažkosti. Tie pri správnom nácviku písania dokážu znamienka dávať na správne miesta okamžite, čo je dôležité. Daň za správne doplnené interpunkčné znamienka je menej úhľadný grafický prejav spôsobený prerušovaním plynulého písania.


Každá z Vás učí deti písať správne, len je dôležité prispôsobiť spôsob učenia úrovni a schopnostiam detí a hlavne zamerať sa pri porovnávaní jednotlivých spôsobov výuky na výsledný efekt.


Cesta je dôležitá, ale dosiahnutý cieľ je dôležitejší. Preto cestu vyberajte tak, aby ste boli spokojná s výsledkami dieťaťa. J


Veľa trpezlivosti a vytrvalosti pri Vašej práci.


Pekný deň


 


MK

Otázka od:Andrea | 13. 09. 2014
Dĺžne

Dobrý deň,dcéra je druháčka a už od prvého ročníka má problémy s písaním dĺžnov. Je jedno, či vety opisujú alebo ide o diktovanie. Najprv som si myslela, že ich iba zabúda písať. Lenže napr. vždy po opise (doma) jej poviem, nech si sama nájde chyby. Na zabudnuté mäkčene príde vždy, ale na dĺžne nikdy. Veľakrát jej zámerne prečítam slabiku aj neúmerne dlho aj napriek tomu dĺžeň nenapíše. V čom môže byť problém?

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň, Andrea


Ťažkosti vo vnímaní dĺžky hlások pri písaní môže súvisieť so sluchovým rozlišovaním, teda so schopnosťou počuť rozdielnu dĺžku hlások, ich tón, prípadne zafarbenie hlasu, a pod.


Tak isto môže byť u niekoho problém počuť rozdiel medzi hláskami r-l-j, zvlášť ak ide o dieťa, ktoré malo poruchu reči. Vtedy píše to isté čo vyslovuje a nedokáže ani sluchom rozdiely postrehnúť.


Ak Vaša dcéra nepíše dĺžne správne, pravdepodobne ich pri diktovaní možno nepočuje, resp. nerozlišuje ich dĺžku.


Ťažkosti s rozlišovaním dĺžky hlások môžete doma trénovať tak, že pri čítaní jednotlivých slov po slabikách (napr. bá-ba, le-to, ba-ná-ny, ...) bude stláčať „bzučiak“, môže byť aj so svetlom, resp. zvonček a tým si vytvárať spoj medzi tým, čo hovorí a tým čo počuje. Keď si do internetového vyhľadávača zadáte termín „bzučiak so svetlom“ niečo nájdete, alebo pomôže manžel s jednoduchým elektrickým obvodom.


Dôležité je, aby pri učení sa rozlišovať dĺžku hlások prepájala sluchový, zrakový a hmatový vnem. Krátka slabika = krátke stlačenie, dlhá slabika = dlhé stlačenie.


Verím, že to pomôže, ak si nebudete vedieť rady, navštívte najbližšie poradenské zariadenie a tam Vám určite poradia.


Prajem veľa úspechov a trpezlivosti


MK

Otázka od:Slavka | 7. 09. 2014
Nesprávne spájanie písaného a v slove (zámena za o)

Dobry den mam 9 rocnu dceru ktora skoro v kazdom druhom slove pri diktate (ale niekedy aj v opisoch) pise namiesto pisaneho a pisane o. Niekedy sa opravi, niekedy si to ani nevsimne, ani pri spatnom diktovani. Potom uprava takeho opraveneho textu vyzera hrozne. Da sa to nejako trenovat, existuju na to nejake cviky, triky? Lebo upozornovanie, prepisy, diktaty, opravy … nic nepomaha a trva to uz 2 roky. Ma problem so sustredenim. Dakujem

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň Slávka.


Ťažko povedať, či ide len o nepozornosť alebo inú poruchu, ale ak to už dlhú dobu pretrváva a neviete si rady, navštívte najbližšie poradenské zariadenie, kde Vám isto pomôžu.


Otázkou je, či Vaša dcérka dokáže text správne po sebe prečítať napísané slová, alebo číta „a“ a „o“ ako jej príde. Inou otázkou je, ako je schopná chyby nájsť a následne opraviť.


Veľa detí, ktoré do našej poradne chodia majú problém s grafomotorikou, prípadne so zrakovým vnímaním a robia podobné chyby. Nám sa javí napísané a, o rovnako, resp. vyzerajú presne naopak ako by mali byť, pričom oni to vnímajú ináč. Častokrát deti, vychádzajúc z kontextu textu, vedia správne prečítať text. Horšie to je, ak deti opisujú text v cudzom jazyku a nevedia to správne po sebe prečítať.


Ak majú ťažkosti s pozornosťou a nesústredia sa na písanie diktátu tak, ako by sme chceli, tak často robia chyby všade, nielen v zmieňovaných písmenách. To asi nebude váš problém.


Možno by bolo dobré jej dávať veľmi krátky diktát, zameraný na problémové  písmená. Ešte predtým by som zistil, či náhodou nemá nesprávne zautomatizované pohyby pri písaní a a o. Vtedy je nutné naučiť ju správne písať tvary písmen a to tak, že ich bude vedieť časom písať aj so zatvorenými očami. Odporúčam písanie prstom do piesku, hádanie napísaného písmena na chrbát niekoho z rodiny a obrátene, písanie na baliaci papier problémových písmen vo veľkom rozmere a ich obťahovanie a podobne.


Verím, že si niečo z mojich odporúčaní vyberiete a ak to nepomôže, nebojte sa osloviť odborníkov vo Vašom okolí, ktorý Vám určite pri osobnom stretnutí poradí ešte lepšie ako ja.


Prajem veľa trpezlivosti a vytrvalosti




MK

Otázka od:Olinka | 26. 05. 2014
diktát

Dobrý deň obraciam sa k vám s pomocou alebo radou . Mám 22 rokov som študentka vysokej školy a chcela by som sa poradiť ohladom môjho problému s pisanim i a y v diktáte . V škole dosahujem dobre výsledky tieto problémi mám už od ZŠ ale stale mi to nejako prechádzalo aj na strednej škole som bola stále vyznamenaná tak sa mi diktát nebral nejako do úvahy , ale nastal problém prišla som na vysokú školu všetko som zvládla mam samé A a B ale problém je že jedna skuška je záverečný diktat napisať na menej ako 7 chýb, čo je premňa dosť nemožné. Je nejaká možnosť úľavi s tohto predmetu alebo nejaky spôsob doučiť sa to som fakt zúfala na škole mi záleži ale kôli diktátom to proste nejde 🙁 Za hociakú radu budem vďačná Ďakujem

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň Olinka


Veľmi ma mrzí, že máte takéto ťažkosti na VŠ, ale na druhej strane ma teší, že Vám ťažkosti s písaním diktátov počas štúdia v ZŠ a SŠ tolerovali.


Škodou je, že ste sa neobrátili na odborníkov skôr, čo by Vám na VŠ uľahčilo štúdium.


Podľa toho čo a ako píšete je predpokladom, že máte jednu zo špecifických porúch učenia – dysortografiu, čo je porucha uplatňovať  gramatické pravidlá aj napriek tomu, že ich máte teoreticky osvojené. Z niekoľkých viet nie je možné zistiť, či ide naozaj o poruchu, alebo len o výučbovú dificilitu, preto Vám odporúčam, aby ste sa obrátili na centrum pedagogicko – psychologického poradenstva a prevencie, ktoré sídli v každom väčšom meste, prípadne v meste, kde študujete a oni Vám presne budú vedieť zistiť o čo v skutočnosti ide. Napíšu Vám psychologickú a špeciálno pedagogickú správu s usmernením pre vyučujúcich na VŠ.


Deti v ZŠ, resp. študenti SŠ, VŠ majú možnosť si uplatniť v prípade špecifických porúch učenia určité úľavy v učení, ktoré s konkrétnymi poruchami súvisia, je im umožnené vzdelávať sa podľa individuálneho vzdelávacieho plánu. Tieto osoby  sú potom vedené ako začlenené (integrované) pre svoje obmedzenie a je im ich špecifická porucha tolerovaná.


Neviem, na akej vysokej škole študujete, ale ak to je škola, ktorej absolventi sa v budúcnosti nebudú živiť ako učitelia a prekladatelia, tak by to nemal byť problém.


Držím Vám palce počas štúdia a verím, že sa podarí Vaše štúdium ukončiť úspešne


 


 


MK

Vyplňte prosím položky formulára

Mgr. Marcel Kubinský

odborný garant projektu

Odborným garantom projektu, ktorý bude odpovedať na vaše otázky spojené s témou správneho písania, je Mgr. Marcel Kubinský.

Mgr. Marcel Kubinský vyštudoval PdF UK v Bratislave odbor pedagogika mentálne postihnutých s rozširujúcim štúdiou etickej výchovy. Začínal ako pedagóg vo viacerých špeciálnych školách, neskôr začal pôsobiť v poradenskom systéme ako špeciálny pedagóg, so zameraním na špecifické poruchy učenia a poruchy správania. Od roku 2009 pôsobí ako riaditeľ v Súkromnom centre špeciálno-pedagogického poradenstva vo Vysokých Tatrách a v Trnave, kde sa zaoberá hlavne odstraňovaniu ťažkostí v grafomotorike a v čítaní u detí mladšieho školského veku, ale aj iným poruchám učenia. Je dlhoročným lektorom so zameraním na soft skills, komunikáciu a reedukáciu pri špecifických poruchách učenia. Má dlhoročnú prax vyučovania na 1. stupni ZŠ a v špeciálnych školách, pracuje ako odborný poradca pre základné školy pri zostavovaní IVP pre deti so špecifickými potrebami.

V poradni máte možnosť vyhľadať si odpovede odborných garantov na otázky súvisiace s tematikou správneho písania alebo položiť novú otázku.

Na odoslanie otázky prosím použite formulár v záložke Položiť otázku. Pred odoslaním otázky si prejdite už zodpovedané otázky a kapitolu Čo rodičov zaujíma – je možné, že odpoveď na to, čo vás zaujíma, už bola spracovaná. Odpovede sa snažíme odoslať vždy do týždňa od obdržania otázky. Odpoveď vám príde na e-mail vyplnený vo formulári a otázky, ktoré budú zaujímavé aj pre ostatných čitateľov, zverejníme v prehľade zodpovedaných otázok.

Na vaše otázky odpovedá odborný garant portálu Mgr. Marcel Kubinský

Poradňa

Otázka | 17. 9. 2019

Písanie zrkadlovo písaným písmom

Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o radu. Môj syn, žiak 2. roč., niekedy píše zrkadlovo písaným písmom. Písmo je pekné, úhľadné, nie kostrbaté, a
Více
Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského
Dobrý deň, Ak Váš synček má ťažkosti so zrkadlovým písaním a všetko ostatné mu ide dobre, môže byť problém v zrakovom vnímaní alebo v pravo-ľavej orie
Více