poradna

Otázka od:Mária | 22. 05. 2017
Styl pisania

Dobrý deň,
syn (ľavák) je v druhej triede a keď píše, má zápästie úplne skrútené dovnútra. Pri ďalšom písaní chytá kŕče do ruky. Ako ho to mám odnaučit?

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň,

hlavný problém môže byť v tom, že dieťatko má nesprávne natočený papier pri písaní.

Predpokladám, že sedí s pravákom v jednej lavici a ten má ináč uložený papier, na ktorý píše (možno ho má rovnobežne s okrajom stola, alebo má natočený pravý horný roh k hornému okraju stola). To môže ľaváka zvádzať k napodobňovaniu, kedy sa snaží mať rovnako natočený papier ako pravák, mať rovnaký sklon písma, ale docieli to len tým, že prehne zápästie.

Skúste sa najskôr „pohrať“ s natáčaním podložky a tak zistíte, že či sa ručička trocha uvoľňuje a uhol natočenia zápästia sa mení.

Kŕče v ruke, ktorou píše, môže spôsobovať aj nesprávna voľba písacích potrieb (dôležitý je ergonomický tvar, správna voľba pera – plniace perá nie sú vhodné pri spodnom spôsobe písania, teda keď dieťa tlačí hrot pera pred sebou), ďalej je to nesprávne, či nízke držanie pera, alebo silný tlak ruky na podložku.

Ak potrebujete viac informácií k písaniu ľavákov, kliknite na tento odkaz na našej stránke: http://www.ako-spravne-pisat.sk/pisanie-lavakov/

 

Prajem pekný deň

 

MK

Otázka od:Karol | 19. 10. 2016
písania písmen od dolného riadku

Dobrý deň,
chcem sa opýtať, či vadí, že syn píše tlačené písmená od dolnej linky smerom hore. Je to problém, máme ho na to upozorňovať alebo to nevadí? Ďakujem veľmi pekne.

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň,
metodika písania tlačených písmen nie je v osnovách 1. triedy, preto synovi správny postup ukážte. Je to dobré aj na prepojenie s písaným písmom, kedy písmená taktiež začíname v ich horných častiach. Na nácvik tlačeného môžete využiť rôzne tabletové aplikácie, ktoré navádzajú deti k písaniu správnym smerom. Pritom je ale dôležité, aby dieťatko používalo pri pohybe po tablete „Tablet PEN“ od Centropenu, kedy sa dieťatko spolu s pohybom po tablete učí správny úchop písacej potreby.

Otázka od:Marian | 15. 09. 2016
autista

Dobrý deň,
dcéra, stredný autista, je v prvej triede a máme veľký problém ju naučiť úchop ceruzky. Akékoľvek napísanie čísla alebo písmena je boj na hodiny. Máme špeciálne ceruzky, aj gumu na ceruzku, a aj tak sa nedarí ceruzku správne držať.

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň,
v prípade Vašej dcéry je nutné problémy konzultovať priamo s odborníkom, ktorý ju dobre pozná a má možnosť spôsob písania (teda aj úchopu) posúdiť a poradiť ako postupovať, aby prišlo k zlepšeniu. Vy tiež svoje dieťatko poznáte a viete, čo naň zaberá, možno by ste s ňou mohli skúsiť hrať malú rolovú hru, kde nejaká bábka (napríklad opička), ktorá má  päť prstov bude kresliť na papier alebo tabuľu a bude ukazovať ako sa má ceruza držať, prípadne si môžu bábka a dievčatko úlohy vymeniť a dievčatko bude učiť opičku, ako má správne ceruzu držať.

 

Otázka od: Katarina | 6. 04. 2016
pravák alebo ľavák

Dobrý deň,
dcéra (takmer 5 a pol roka) ide nasledujúci rok do školy a stále si prehadzuje pastelky z jednej ruky do druhej. Ani pri iných činnostiach nevidíme, že by dominovala jedna alebo druhá strana. Máme sa poobzerať po nejakom cvičení, pri ktorom spoznáme, či je praváčka alebo ľaváčka? Nechceme ju s manželom úplne nútiť.

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň

Pre zdravý vývoj dieťaťa je dôležité, aby používalo naozaj dominantnú ruku pri pracovných činnostiach, v opačnom prípade to môže viesť k vážnym poruchám, ktoré sa ťažko odstraňujú. V súčasnosti už našťastie nikto nepreúča deti na pravú ruku a ľavoruké deti často bývajú naozaj veľmi šikovné. Lateralita je prevaha jedného z párových orgánov (zmyslových alebo hybných) a môže byť tvarová (veľkosť, tvar, objem napríklad nohy) a funkčná, čo znamená prevahu, resp. kvalitu vo výkone, v jemnej motorike.

V posudzovaní laterality sa hlavne zameriavame na funkčné rozdiely, teda napríklad ktorou rukou urobíme niečo lepšie, ktorá noha je silnejšia pri odraze, atď..

Každý párový orgán je riadený z centier na príslušnej mozgovej hemisfére. Prekrížením nervových dráh pravostranné orgány sú riadené z centier ľavej a ľavostranné orgány z pravej mozgovej hemisféry. Tá hemisféra, ktorá riadi prevažnú činnosť orgánov je dominantná.

Lateralita je odrazom dominancie niektorej z hemisfér. Jej prejavy sú rôzne. Výchovným pôsobením sa jej prejavy buď posilňujú (napr. u pravákov), alebo potlačujú (často u ľavákov).

Zo všetkých prejavov laterality má najväčší praktický význam, hlavne pre pôsobenie v škole, motorická lateralita, teda či je dieťa pravoruké alebo ľavoruké. Rozlišujeme hlavne ľavákov, pravákov a ambidextrov – obojručných. Samozrejme nemusia byť medzi jednotlivými typmi presné hranice.

Ak neviete, akú lateralitu má vaše dieťa, najlepšie je obrátiť sa na najbližšie poradenské pedagogicko – psychologické, resp. špeciálno pedagogické zariadenie a tam odborníci zistia pomocou testu laterality, ktorá ruka, oko, či ucho je u Vášho dieťaťa dominantné. To Vám pomôže k jeho usmerňovaniu počas vzdelávacieho procesu.

Ak nemáte dostatok času, alebo sú čakacie doby v poradniach dlhé, môžete si Vašu dcérku všímať pri bežných činnostiach a pozorovať čo robí ktorou rukou. Môžete doma robiť rôzne cvičenia (simulovanie reálnych činností), pri ktorých zistíte aspoň orientačne lateralitu.  Sledujte, do ktorej ruky chytá lyžicu a naberá ňou napríklad múku, ako chytá kocky pri ukladaní „komína“, ktorou rúčkou sa pre niečo naťahuje, na ktorej nohe najčastejšie poskakuje, ktorým okom sa pozerá cez priezor vo dverách, atď. . Takých činností, kde môžete pozorovať párovú dominanciu u Vašej dcérky je naozaj veľa.

Je len veľmi dôležité, aby ste ju nenútili robiť niečo tou rúčkou, o ktorej si Vy myslíte, že je tá „správna“. Nechajte ju, nech sa rozhodne sama a ak dokáže obe ruky používať plnohodnotne, tak je to len jej výnimočná vlastnosť.

Držím Vám palce a verím, že sa k správnej lateralite dopracujete ešte pred nástupom do školy, čo jej pomôže lepšie zvládať edukačný proces.

 

Pekný deň

MK

Otázka od:Stefan | 29. 09. 2015
písanie jedným ťahom

dobry den, prosim chcem sa spytat. Som tato a mam druhaka. Ked som bol ja prvak, tak pani ucitelka nas ucila pisat slova jedným ťahom a až potom doplnit interpunkcne znamienka, ako dlzne, bodky a mäkčene. Je to tak spravne ? Pretoze moj syn tuto zasadu ktoru mam ja osvojenu nepozna.
dakujem za odpoved.
Stefan

Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského

Dobrý deň pán Štefan

U detí, ktoré majú ťažkosti v nadväzovaní jednotlivých grafém pri písaní písaným písmom je prerušovanie a doplňovanie interpunkcie počas písania naozaj nežiaduce. Vždy je lepšie, keď dieťa napíše celé slovo a potom dopíše interpunkčné znamienka. Záleží na tom, či je dieťa schopné všetky interpunkčné znamienka doplniť samo, alebo ich často zabúda. Ak dieťa na znamienka často zabúda, tak je vhodné písať ich okamžite. Pri tichom diktovaní jednotlivých písmen dopisujú znamienka aj za cenu, že väzby písmen nebudú dokonalé. Teda gramatika je povýšená nad grafický prejav, čo je určite dôležitejšie. Nesmieme ale zabúdať na to, že dieťa píše škaredšie, ale gramaticky správne, za čo si zaslúži pochvalu.

 Prajem pekný deň a veľa úspechov v škole

 MK

Vyplňte prosím položky formulára

Mgr. Marcel Kubinský

odborný garant projektu

Odborným garantom projektu, ktorý bude odpovedať na vaše otázky spojené s témou správneho písania, je Mgr. Marcel Kubinský.

Mgr. Marcel Kubinský vyštudoval PdF UK v Bratislave odbor pedagogika mentálne postihnutých s rozširujúcim štúdiou etickej výchovy. Začínal ako pedagóg vo viacerých špeciálnych školách, neskôr začal pôsobiť v poradenskom systéme ako špeciálny pedagóg, so zameraním na špecifické poruchy učenia a poruchy správania. Od roku 2009 pôsobí ako riaditeľ v Súkromnom centre špeciálno-pedagogického poradenstva vo Vysokých Tatrách a v Trnave, kde sa zaoberá hlavne odstraňovaniu ťažkostí v grafomotorike a v čítaní u detí mladšieho školského veku, ale aj iným poruchám učenia. Je dlhoročným lektorom so zameraním na soft skills, komunikáciu a reedukáciu pri špecifických poruchách učenia. Má dlhoročnú prax vyučovania na 1. stupni ZŠ a v špeciálnych školách, pracuje ako odborný poradca pre základné školy pri zostavovaní IVP pre deti so špecifickými potrebami.

V poradni máte možnosť vyhľadať si odpovede odborných garantov na otázky súvisiace s tematikou správneho písania alebo položiť novú otázku.

Na odoslanie otázky prosím použite formulár v záložke Položiť otázku. Pred odoslaním otázky si prejdite už zodpovedané otázky a kapitolu Čo rodičov zaujíma – je možné, že odpoveď na to, čo vás zaujíma, už bola spracovaná. Odpovede sa snažíme odoslať vždy do týždňa od obdržania otázky. Odpoveď vám príde na e-mail vyplnený vo formulári a otázky, ktoré budú zaujímavé aj pre ostatných čitateľov, zverejníme v prehľade zodpovedaných otázok.

Na vaše otázky odpovedá odborný garant portálu Mgr. Marcel Kubinský

Poradňa

Otázka | 12. 1. 2018

Zrkadlové písanie…

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať respektíve poradiť.... Mam 6 ročne dvojičky, teraz pôjdu na zápis no u syna som spozorovala, že píše čísla úplne in
Více
Odpoveď Mgr. Marcela Kubinského
Dobrý deň prajem, U detí v predškolskom veku je bežné, že ešte nemajú plnohodnotne rozvinuté zrakové vnímanie a vizuo-motorickú koordináciu. Práve pre
Více